Maxmoduler
Standardkomponenter ger nytt liv åt gammal travers
Den gamla traversen hos Maxmoduler gick sönder gång efter annan och det fanns inte längre några reservdelar att tillgå. Lösningen blev att uppgradera den med nya drivmotorer, växlar och bärhjul från Demag.
Maxmoduler designar, producerar och säljer kundanpassade arbetsbodar samt även förskolor och olika boenden i modulformat över hela Norden. Företaget är beläget i Lycksele, där man har två tillverkningsenheter.
“Vi har full fart i produktionen och kör skift mellan klockan 06.00 och 24.00. Totalt i bägge enheterna tillverkar vi cirka 1200 enheter per år, säger Göran Forsgren, produktionsledare på Maxmoduler. ”
Återkommande haverier
I tillverkningsprocessen har företaget två traverser, för lyft upp till 3 ton, på varje anläggning. Traverserna är till för att lyfta golv, väggar samt tak och används också vid ihopmontering av modulerna
– När vi flyttade in satt det en befintlig travers, från 80-talet, i den ena byggnaden. När vi sen gjorde en utbyggnad av lokalen för tre år sen monterade vi in en till travers på samma balk. Vi fick dock allt mer störningar på drivningen av den gamla traversen och den stannade till slut också helt. Vi upptäckte att det var drevsatserna i åkvagnarna, som driver traversen, som gått sönder. Problemet var dock att det inte gick att få tag i reservdelar. Vi lät därför ett lokalt företag tillverka en ny drevsats. Efter utbyte av drevsatsen gick den i ett och ett halvt år sen var det stopp igen, med samma fel. Som tur är hade vi tillverkat två drevsatser så vi kunde byta igen. Men när det sen blev ett haveri en tredje gång förstod vi att vi var vid vägs ände och måste försöka göra en större uppgradering av traversen, säger Göran Forsgren.
Fastighetsägaren, Lycksele Industrihus, äger traversen medan Maxmoduler står för underhåll och service.
– Vi talade med Lycksele Industrihus som i sin tur kontaktade Dematek för att få ett förslag på vad som kunde göras åt traversen, säger Göran Forsgren.
– Jag besökte Maxmoduler, besiktigade traversen, mätte upp delarna och tog fram ett förslag på lösning. De hade nyss renoverat traversen med nytt lyftverk så det var ej läge att investera i en helt ny. Min idé var att byta ut delar på åkvagnen till nya standardprodukter från Demag. Den gamla traversen var inte av fabrikat Demag, men Demags produkter kan på ett enkelt sätt appliceras även på andra lyftfabrikat, säger Oskar Hultman, servicechef Dematek Örnsköldsvik.
Kostnadseffektiv lösning
Lösningen blev att på åkvagnen montera två nya drivmotorer ZBF63A, två växlar AME 10DD och fyra bärhjul DRS 112. Samtliga produkterna är från Demags standardsortiment och kan användas i många typer av drivningsapplikationer.
– I början av juli var jag uppe hos Maxmoduler och monterade de nya drivmotorerna, kopplade in och körde igång traversen. Allt fungerade utan problem, säger Björn Burlin, servicetekniker Dematek.
– Lösningen blev väldigt bra, traversen går tyst, den har bra hastighet och bra bromsverkan. En annan fördel är att den går lika fort som den andra traversen som sitter på samma bana, vilket ej var fallet tidigare, säger Oskar Hultman.
– Vi är nöjda med uppgraderingen av traversen. Allt fungerar som det ska och vi kan fortsätta producera i hög takt utan störningar på vår lyftutrustning, avslutar Göran Forsgren.
”Min idé var att byta ut delar på åkvagnen till nya standardprodukter från Demag, två drivmotorer, två växlar och fyra bärhjul.”
-Oskar Hultman, tidigare servicechef Dematek Örnsköldsvik