Skanska

Skanska tog hjälp av Dematek för att montera traverser i den nya Hisingsbron

Göteborg har nyligen fått ett ståtligt nytillskott i form av Hisingsbron över Göta älv. Ett infrastrukturprojekt av det större och längre slaget där Skanska var en av de huvudansvariga. För att få fyra traverser på plats i bron kallades Dematek in. Under några intensiva veckor 2020 monterades två kranar på varje sida av bron och dessa används nu för att lyfta upp maskineriet.

Fyra specialdesignade traverser

Den nya Hisingsbron, 1380 meter lång och 40 meter bred, ligger mitt i centrala Göteborg och knyter samman fastlandet med Hisingen. Det är en pampig och modern lyftbro, gjord i stål och betong, som invigdes med pompa och ståt under hösten 2021. Därmed har den gamla Götaälvbron från 1939 kunnat tacka för sig och håller nu på att rivas. Skanska var tillsammans med danska MT Höjgaard totalentreprenörer för projektet och till sin hjälp har de bland annat haft Dematek.

Det stora, långvariga och tekniskt utmanande broprojektet påbörjades redan i slutet av 2016. Fyra år senare, år 2020, var det dags för Dematek att komma in i matchen när bron behövde traverser. De fyra kranarna, två på varje sida av bron, används för att lyfta upp maskineriet och varje kran lyfter 6,3 ton. Under byggprojektet användes de även till att lyfta in och montera fyra vajerspel som håller upp broklaffen. Nu när bron är på plats kommer kranarna att användas till service och underhåll av vajerspelen.

“– Dematek har varit tillmötesgående i projektet och kunde specialdesigna sin standardprodukt så att den passade Hisingsbrons behov. Dessutom var deras traverser till stor nytta för att lyfta material under arbetets gång, säger Urban Larsson som är installationschef för stora projekt på Skanska.”

Bra samarbete på plats

Uppdraget inleddes med att företaget Tunga Lyft byggde upp de mekaniska delarna inför installationen av traverserna. Efter det kunde traverserna lyftas på plats. Det momentet flöt på bra, men krävde en rejäl insats så Dematek fick ta hjälp av Tunga Lyft för att lyfta upp de tunga kranarna.

– Att lyfta traverserna tog två dagar per sida och vi var då totalt fem man – tre från Dematek och två från Tunga Lyft. Men sedan återstod allt efterarbete – få strömskenan på plats, montage, kompletteringar och andra småsaker. Allt som allt tog projektet tre veckor och från början till slut var det viktigt att alla uppdragets delmoment smidigt kunde haka i varandra, som ett kugghjul. Vi behövde verkligen jobba som ett välsmort maskineri, säger Kurt Oeltz, servicetekniker på Dematek.

Även arbetsmiljön medförde vissa utmaningar. Utrymmet var trångt och lyfthöjden låg, något som skapar en del svårigheter när man jobbar med utrustning av modell större. Det fanns med andra ord stunder då teknikerna fick slå sina kloka huvuden ihop.

– Den största utmaningen var att klura ut en lösning när vi vid ett tillfälle behövde få traverserna igenom ett med traversmått mätt väldigt litet hål. Och dessutom göra det på ett säkert sätt. En sju meter lång travers skulle in i ett hål på tre till fem meter, det var som att pressa en kamel genom ett nålsöga. Till slut löste vi det genom att ställa traversen lodrätt, hissa upp den, dra den åt sidan och sedan genom hålet. Man lär sig under resans gång, och det är viktigt att tänka efter ordentligt innan man sätter igång, säger Kurt Oeltz.

Att få vara en del av ett sådant stort infrastrukturprojekt som Hisingsbron var en både spännande och annorlunda upplevelse för Demateks servicetekniker:

– Det var definitivt ingen vanlig dag på jobbet. Att traverserna skulle installeras i en bro som går över vatten för med sig en hel del utmaningar. Sedan den låga takhöjden på det. Projektet skiljde sig ganska mycket från vanliga kranar i fabriker som vi mestadels ser hos våra kunder. Det var väldigt intressant och kul, säger Kurt Oeltz.

Skanska och Dematek nöjda

Dematek har tidigare gjort ett antal projektuppdrag åt Skanska, men för Kurt Oeltz var det premiär för samarbete med byggföretaget. Han var nöjd med debuten:

– Jag tycker att allt fungerade fint. Vi kom väl överens och hade en ärlig och öppen dialog genom hela projektet. Upptäckte vi ett problem så kunde vi lösa det tillsammans och under arbetets gång fick vi tänka om ett par gånger för att hitta rätt lösning.

Urban Larsson håller med om att samarbetet fungerade bra:

– Allt har gått jättebra kort och gott – från offert till montering. Jag är väldigt nöjd med Dematek. De har ställt upp och betytt mycket för broprojektets framgång. Och nu när Hisingsbron är färdig och används för fullt kommer Dematek att fortsätta hjälpa till med drift och underhåll, men nu i Göteborgs stads regi.

Se alla referenser