Åkers Styckebruk AB
Förebyggande underhåll på närmare 80 traverser
För att säkra driften har Åkers Styckebruk tecknat serviceavtal med Dematek, som nu sköter såväl underhåll som månadstillsyn på all lyftutrustning vid anläggningen.
Dematek service säkrar lönsam drift
”Det är en tuff miljö och det gäller därför att ha ett regelbundet underhåll”
Gamla traverskranar är inga problem för Demateks servicetekniker
Åkers Sweden tillverkar valsar för stålindustrin och huvuddelen levereras till kunder globalt. Vid företagets anläggning i Strängnäs kommun arbetar cirka 200 anställda och man gör där hela processen, från att smälta järn och gjuta i formar till värmebehandling och maskinbearbetning fram till färdig produkt.
– Valsarna vi tillverkar väger mellan 6 och 70 ton och all hantering och transporter av valsarna inom företaget sker med traverser. Vi har uppåt 80 traverser av olika fabrikat, de flesta takgående, i vår anläggning. Det är allt ifrån 40 till 50 år gamla till helt nya, säger Lars Nilsson, underhållschef Åkers Sweden AB.
Åkers Styckebruk har tecknat serviceavtal med Dematek
Dematek har hjälpt företaget med underhåll och service under många år men sedan ett halvår tillbaka har samarbetet ökat i omfattning då man skrivit serviceavtal.
– Bakgrunden är att vi nu är inne i en expansionsfas och går upp i produktionstakt samtidigt som vi anser att det är bättre att låta vår egen personal fokusera på att underhålla våra produktionsmaskiner och ha en extern partner som sköter om våra traverser, säger Lars.
Tuff miljö
Ansvariga på Dematek är serviceteknikerna Per Tärnfjord och Hans Andersson.
– De har många kranar varav många är till åren, så här finns mycket att göra. Vi har nu gått runt på hela företaget och gjort service på alla traverser. Sedan har vi gjort en plan för att modernisera och tillsammans med kunden gjort en prioritetsordning. Det är en tuff miljö och det gäller därför att ha ett regelbundet underhåll. Minst en gång per månad är vi på plats och kontrollerar bromsar och vajrar på de 10-talet kranar som kör smältjärn. Två gånger per år går vi igenom allt på standardkranarna och fyra gånger per år på järnbacken där lastar råmateriel, säger Per Tärnfjord.
Utökat samarbete med Dematek Service
Framåt vill Åkers eventuellt utveckla samarbetet och utöka månadsservicen samt omfattningen av det förebyggande underhållet med flera punkter.
– Det finns alltid behov av att modernisera, det är bara en fråga om prioriteringar. Vi har därför en återkommande dialog med Dematek om vilka traverser som ligger i pipeline för att bytas ut och uppgraderas. Samarbetet med Dematek fungerar jättebra, det är smidigt att de kan ta ansvar för all vår lyftutrustning och vi uppskattar också den lokala närheten. I och med samarbetet med Dematek kan vi lita på att vår lyftutrustning alltid fungerar som den ska, avslutar Lars Nilsson.
Läs mer om Demateks servicetjänster