Arvika Gjuteri
Arvika Gjuteri nystartar efter storbrand med ny lyftutrustning
16 april 2020. En ödesdiger dag för Arvika Gjuteri. Då bröt en omfattande brand ut och ödelade stora delar av verksamheten. Återuppbyggnaden av gjuteriet pågår fortfarande för fullt inför den första provgjutningen i slutet av mars 2021. Dematek har varit med hela vägen inför nystarten med ansvar för att få den nya lyftutrustningen på plats.
Sedan 1971 har värmländska Arvika Gjuteri tillverkat och bearbetat gjutgods till framför allt tung fordonsindustri. Navkapslar, växellådor och svänghjul är exempel på produkter som produceras i gjuteriets smältverk. Vi på Dematek och Arvika Gjuteri har en lång historia tillsammans – i många år har vi sett till att gjuteriets lyftanordningar fungerar som de ska.
“- Samarbetet med Dematek fungerar jättebra. Vi får bra personlig service och känner varandra väl. Det är alltid samma servicetekniker som kommer och de brukar ta kontakt med mig så jag behöver inte göra det själv. Och om något hänt har de kommit snabbt, senast dagen efter, berättar Dick Nilsson som är underhållschef på Arvika Gjuteri.”
Arvika Gjuteri har sedan länge ett serviceavtal för förebyggande underhåll. Det har inneburit att Dematek kommit på besök fyra gånger per år för att titta till och utföra service på gjuteriets lyftutrustning. Under åren har underhållet mestadels inneburit att byta slitna elkomponenter och mekaniska komponenter för att säkra driften. Man har hörts av ungefär varannan månad.
Detta förändrades radikalt morgonen den 16 april 2020. Då hände det som inte fick hända – en ventilationstrumma i gjuteriet började brinna. Branden spred sig sedan till flera av byggnadens viktigaste delar, bland annat till formningen – hjärtat av anläggningen – som brann ner helt. Det tog hela dagen att få kontroll på eldsvådan och följden blev ett långt produktionsstopp.
– Branden orsakade jättestora skador på tre avdelningar. Det var mycket värre än vi först trodde och det var faktiskt på gränsen till att vi inte skulle bygga upp verksamheten igen. Allt elektriskt och hydrauliskt skadades, otaliga kilometer rör och flera mils elkablar blev förstörda. Och våra traverser var helt utbrända, säger Dick Nilsson.
När vi på Dematek fick reda på vad som hänt vår kund var vi snabbt på plats för att gå igenom skadorna. Sedan har vi varit med under hela resan mot nystarten.
– Vi ringde dem redan dagen efter för att få en bild av vad som hänt och erbjuda vår hjälp. Sedan åkte vi dit för att besiktiga skadorna och se vad som behövde göras. Det var bland annat stora skador i smältverket där värmen från branden hade smält strömbanorna. Så dessa fick vi riva ner och sedan beställa nya att hänga upp. Även kranbanorna i smältverket och materialgården hade påverkats så dessa fick vi mäta och sedan justera, berättar Jan Fredriksson som är servicetekniker på Dematek och fortsätter:
– Vi har installerat ett antal nya traverser som är centrala för att produktionen ska fungera. Jobbet har bitvis varit ganska svårt eftersom andra jobb i återuppbyggnaden varit i vägen. En annan utmaning har varit att vi inte kunnat få in någon kranbil och därför har vi bland annat fått montera tre lättbanesystem (KBK) för hand. Även telfrar och svängkranar har vi fått på plats.
Under nedstängningen och återuppbyggnaden har Arvika Gjuteri som tur är kunnat lägga ut produktionen på olika gjuterier runt om i Europa. På så sätt har man ändå kunnat klara sina leveranser och behålla kunderna. De sista stegen i produktionen har man fortfarande kunnat göra på plats i Arvika.
Nystarten närmar sig nu och företaget siktar nu på en första provgjutning den 27 mars. Genom att den tidigare lyftutrusningen totalförstördes har man fått investera i ett antal nya mer moderna traverser och även passat på att göra andra förbättringar i verksamheten. I och med alla nya maskiner kommer Dematek att få mer att göra framöver.
– Vi kommer att få ett utökat ansvar eftersom man byggt nytt och ökat antalet objekt, säger Jan Fredriksson.
Efter allt som hänt ser framtiden nu ljus ut för Arvika Gjuteri och Dick Nilsson uppskattar hjälpen företaget fått i återuppbyggnaden:
– Dematek har varit till stor hjälp i återställningen efter branden. Allt har flutit på och vi har haft daglig eller veckovis kontakt. Och har det uppstått något problem har vi kunnat ringa när som helst. De har levererat inom våra tidsplaner och levt upp till förväntningarna.