Demateks erfarna servicetekniker imponerar
”Det var verkligen imponerande att se hur Dematek klarade av att demontera den gamla traversen, på 5 ton och med 14 meter långa balkar”
– Våra produkter används inom alla möjliga branscher som till exempel, glasmästerier, byggföretag och vägföretag. Vi bygger på alla bilmärken som har lätta lastbilar i sortimentet och varje år strömmar mellan 2000 och 3000 produkter igenom vår produktion, säger Håkan Andersson, vd för Autokaross i Floby AB.
Nöjda med Dematek service
– Vi har fyra traverser i produktionen för att lyfta skåp och flak, med vikter mellan 500 och 600 kg. Sedan många år tillbaka har vi servicekontrakt med Dematek och de besöker oss minst två gånger per år för att underhålla vår lyftutrustning. Det fungerar bra och vi är jättenöjda med deras servicetekniker Torbjörn Lundberg, dels är han mycket kompetent och ser till att traverserna alltid fungerar dels så bor han i närheten så han kan komma med kort varsel om det skulle uppstå något akut, säger Robert Karlsson.
Slut på reservdelar till traversen
Under förra året blev det aktuellt för Autokaross i Floby att investera i en ny travers, då den gamla Asea-traversen blev stillastående. Drivhjulen hade gjort sitt och det gick inte att få tag i nya reservdelar.
– 2016 investerade vi i en ny travers som vi köpte från Dematek, den har fungerat mycket bra och vi kontaktade därför dem igen för att få förslag på en ny som kunde ersätta Asea-traversen. Den gamla var på 5 ton och därför lite överdimensionerad för vår verksamhet och vi ville därför nu gå ned till en på 2 ton, säger Robert Karlsson.
Claes Nicklasson, säljare på Dematek besökte Autokaross i Floby tillsammans med serviceteknikern Kurt Oeltz för att mäta upp kranbanan.
– Om man vill montera en ny kran är det viktigt att först mäta upp spännvidden exakt så man kan anpassa hjulbilden på den nya kranen, säger Kurt Oeltz.
Demontering av traversen imponerade
Dematek offererade därefter en Demag-kran på 2 ton och med en spännvidd på 14 meter. I offerten ingick även montering av den nya kranen, demontering av den gamla samt att montera över den gamla radiostyrningen till den nya traversen. Autokaross i Floby accepterade offerten och under hösten skedde leveransen, med Kurt Oeltz som montageledare tillsammans med serviceteknikern Torbjörn Lundberg.
– Vi började med att montera den nya traversen, utan problem. Demonteringen av den gamla var dock mer utmanande då det var väldigt trångt där den satt och omöjligt att komma in med en kranbil. Vi skötte därför istället demonteringen med hjälp av två truckar, där jag dirigerade deras truckförare hur han skulle köra, säger Kurt.
– Det var verkligen imponerande att se hur Dematek klarade av att demontera den gamla traversen, på 5 ton och med 14 meter långa balkar. Till att börja med hade de en ordentlig säkerhetsgenomgång där de gick igenom hela arbetsförloppet, så vi kände oss helt trygga. Men det var extremt tajt med utrymme åt alla håll och de kunde bara lyfta traversen max 5 cm från kranbanan och fick sen vrida ut den med hjälp av de bägge truckarna. Kurt styrde arbetet med järnhand och demonteringen gick helt efter ritningarna. Men en sak är säker och det är att vi hade aldrig klarat det själva. Demateks serviceteam var verkligen proffsiga och man märkte att de kan sin sak, säger Robert.
Flytta över radiostyrning
Dematek monterade även kollisionsskydd på den nya traversen och en befintlig, så att farten automatiskt saktas ned när de närmar sig varandra. Den största utmaningen var annars att flytta över den gamla radiostyrningen till den nya traversen, ett arbete som krävde en hel del tänkande och som utfördes av Demateks servicetekniker Allan Broddnäs. Det är en styrka för Dematek att ha så mycket samlad kompetens inom olika områden i företaget!
– Vi är mycket nöjda med den nya traversen, som utgör ett värdefullt tillskott till vår skåpavdelning. Den är smidig att hantera, är utrustad med både vakuumok samt lyftok och underlättar monteringen av väggar, tak och dockning på chassin, avslutar Håkan Andersson.
”Det var verkligen imponerande att se hur Dematek klarade av att demontera den gamla traversen, på 5 ton och med 14 meter långa balkar”