Dematek firar 30 år!
Dematek har haft en fantastisk utveckling sedan företaget startades 1994. När man nu i år firar 30-års jubileum så är det ett tillfälle att se tillbaka på hur företaget byggts upp till dagens ledande lyftleverantör samtidigt som man blickar framåt. Läs vår intervju med Demateks VD, Jonas Hörnfeldt.
Berätta hur det hela började.
– Det började egentligen redan 1919 då Hugo Montgomery grundade sin kranfirma och sedan 1921 har Demagprodukter sålts i Sverige. Från 1967 hade tyska Demag dotterbolag i Sverige som sålde deras lyftutrustningar. De beslöt dock att lägga ner denna verksamhet 1993. Min far Berndt Hörnfeldt, som då var vd för Mannesmann Demag Materialhantering såg möjligheter och beslöt sig därför att starta familjeföretaget Dematek AB, med generalagenturen för Demag i Sverige. Han köpte loss lagret och anställde de 34 medarbetare som tidigare arbetat för Demag i Sverige.
Nämn en viktig milstolpe i företagets historia.
– Från början arbetade vi bara med försäljning av lyftutrustningar och komponenter men med åren har service blivit en allt viktigare del i vårt erbjudande och idag är service basen i vår lönsamhet. En viktig milstolpe var 2005 då vi förvärvade ABB:s kranservice. Det innebar att vi fördubblade antalet medarbetare från 60 till 120 och blev samtidigt rikstäckande på service. Därefter har vi haft stort fokus på att öka vår service och vi utför sedan länge service på alla fabrikat av lyftutrustningar och även portar.
På senare år har ni breddat era erbjudanden inom lyft. Berätta.
– Vi har alltid hållit oss till lyftnära produkter och under årens lopp har vi även sett över vårt utbud beträffande tjänster men även adderat andra produkter i vårt sortiment som exempelvis lyftbord och lyftnära komponenter och tillbehör. Vi vill alltid kunna erbjuda kompletta lösningar för alla kunders olika behov inom lyft.
Numer har ni fler fabrikat att jobba med också, eller hur?
– Ja, från att från början främst sålt lyftutrustningar från Demag har vi utökat vårt kranprogram och erbjuder sedan flera år tillbaka även kranar från STAHL CraneSystems samt Siempelkamp. STAHL är ett globalt erkänt varumärke för explosionsskyddad kranteknologi medan Siempelkamp är specialiserade på att tillverka kransystem i specialutföranden. Det senaste tillskottet i vår kranportfölj är CMAK som tillkom i vårt program så sent som 2022. CMAK tillverkar bra standardkranar såväl när det gäller kvalitet som pris och effektivitet. Den här bredden av produkter gör att vi idag når ut till olika kundgrupper och alltid kan erbjuda den bästa lösningen oavsett kundens önskemål och projektets förutsättningar. Vi ger kunderna valfrihet helt enkelt.
Berätta lite om ert utbildningsprogram.
– Utbildning ligger oss mycket varmt om hjärtat då vår slogan är – Trygga lyft. Det gäller ju att de som ska hantera lyftutrusningen också gör det på ett säkert sätt. Därför har vi som komplement till vår försäljning ett brett utbildningsprogram som idag innehåller ett stort antal utbildningar inom allt ifrån travers- och truckkörning till härdplaster och utbildningar i hur man hanterar litiumbatterier. Allt fler företag anlitar oss för att medarbetarna skall få den utbildning de behöver. Och idag har vi såväl praktisk som digital utbildning, med erfarna lärare. Ett bevis på vår höga kompetens inom utbildning är att vi inom detta område etablerat oss inom kärnkraftsindustrin.
”Nu är vi verkligen laddade för att fortsätta vår framgångsresa med våra kunder i fokus”
Vad ser du som era främsta framgångsfaktorer?
– I grunden är det främst vår personal, som är mycket kompetent och serviceinriktad. Idag är vi cirka 150 anställda på Dematek, varav 90 är servicetekniker. Vi fortsätter att satsa på att investera i kompetens och har bland annat förstärkt oss med en helt ny ledningsgrupp under året, något som lyft verksamheten rejält. En annan framgångsfaktor är att vi är rikstäckande och har ett brett erbjudande med kvalitetsprodukter inom lyft. Vi har också långa och nära relationer med många av våra kunder.
Hur är marknaden idag?
– Vi har inte känt av någon lågkonjunktur utan har faktiskt lyckats slå försäljningsrekord de tre senaste åren. Att vi breddat oss är givetvis en förklaring men även för att behovet av bra och pålitlig lyftutrustning är stor inom svensk industri. Nya kundsegment har tillkommit för vår del, som till exempel kärnkraftsindustrin. Dessutom är kranparken inom svensk industri till stor del väldigt föråldrad så det finns ett stort behov av att byta ut och modernisera ett stort antal kranar de närmaste åren. Vi ser därför framtiden an med stor tillförsikt.
Kan du sia lite om framtiden?
– Vi vill fortsätta utvecklas i nära samarbete med våra kunder och även vidareutveckla vårt serviceutbud. Digitaliseringen tror jag också kommer att lyfta oss, då kommunikation mellan människa och maskin blir allt vanligare. Det innebär att lyftutrustningen i allt högre utsträckning kommer att kunna säga till när det är dags för service, vilket innebär att man kommer kunna vara mer proaktiv när det gäller underhållet. Mindre akuta utryckningar och mer planerat underhåll alltså. I närtid kommer vi också lansera nya Demag-produkter, som verkligen ligger i framkant.
Slutligen – hur firade ni ert 30-års jubileum?
– Vi var på en konferensanläggning i Södertälje där vi under en dag hade utbildning och teambuilding för att nästa dag ha strategidag med hela personalen. Det hela avslutades med en riktig jubileumsfest. Dagarna var mycket lyckade och jag tror att alla kände sig påfyllda med bra energi efter vårt jubileum. Nu är vi verkligen laddade för att fortsätta vår framgångsresa med våra kunder i fokus.