Jungheinrich

Travers från Dematek tar hand om lyften i Jungheinrich nya serviceverkstad För Litium-jon batterier

När Jungheinrich i skånska Arlöv, som erbjuder moderna truck- och lagerlösningar, behövde en travers till sin nybyggda verkstad gick uppdraget till Dematek. Efter en lyckad installation arbetar nu den nya traversen för fullt med att lyfta batterierna till företagets populära litiumjontruckar. Allt fungerar fint och den effektiva lyfthjälpen gör det smidigt för serviceteknikerna att serva och reparera batterierna.

Jungheinrich är en global koncern med huvudkontor i Hamburg. I Sverige har de funnits i över 60 år och huvudkontoret ligger i Arlöv utanför Malmö. Företaget erbjuder försäljning av nya och begagnade truckar, truckuthyrning, truckservice och reservdelar. Dessutom har de kompletta lagerlösningar med bland annat pallställ och lagersystem.

Jungheinrich är sedan länge marknadsledande inom truckar med litiumjonbatterier och är också ensamma om att erbjuda truckar med denna moderna teknik från eget varumärke. Litiumbatterierna gör att truckarna kan användas under betydligt längre tidsperioder innan de behöver laddas på nytt. Tekniken är dessutom underhållsfri, innebär korta laddtider för batterierna och avger, till skillnad från traditionella batterier, ingen gas vid laddning och behöver därför inget ventilerat laddrum.

Truckarna kan därför laddas var som helst hos kunden.

Alla dessa fördelar gör att efterfrågan på deras litiumjontruckar är stor. För att kunna serva alla truckarna så att de är i topptrim inför användning har Jungheinrich nyligen byggt en ny toppmodern verkstad. I verkstaden repareras och lagas truckarna och man anpassar/optimerar/skräddarsyr i vissa fall truckarna utifrån kundspecifika behov.

För att kunna lyfta och förflytta litiumbatterierna så att serviceteknikerna kan utföra sitt jobb behövde Jungheinrich en travers till sin nya verkstad. Uppdraget gick till Dematek.

“– Vi valde Dematek av flera anledningar. De kunde för det första erbjuda både en snabb leveranstid och ett konkurrenskraftigt pris. Deras lösning hade dessutom en smidig konstruktion där kranbanan lätt kan skruvas ner. På så sätt kan vi enkelt flytta traversen om vi skulle vilja ändra i verksamheten framöver. Den flexibiliteten är viktig för oss, säger Nicklas Trenneman som är verkstadschef på Jungheinrich.”

Den nya traversen levererades under sommaren 2022 och installationen gjordes i augusti. Två servicetekniker från Dematek var på plats för att utföra montaget.

– Allt flöt på enligt plan och vi hade ett bra samarbete med både kunden och Olofssons Smedja som hjälpte till med smidesarbeten. Först fick vi göra en del förberedelser på golvet och själva montaget utfördes sedan på ganska hög höjd, vilket innebar att vi behövde använda truck för att lyfta upp anordningen. Då var det förstås väldigt praktiskt att befinna sig i en verksamhet som arbetar med just truckar, säger Fredrik Wollmér som är säljare på Dematek.

Traversen, ett KBK-system med kättingtelfer som kan lyfta upp till två ton, används nu vid service och reparationer av litiumbatterierna. Anordningen lyfter upp batterierna från golvet och lyfter sedan ut komponenterna, som väger mellan 50 och 1 600 kg, ur batterierna. Efter att Jungheinrich tekniker servat och skött om komponenterna lyfter traversen in dem i batterierna igen. Slutligen placerar den tillbaka batteriet i trucken som då är redo att jobba vidare.

– Med vår travers fick Jungheinrich en ekonomiskt bra lösning för deras behov. Dessutom är produkten tekniskt optimal för det lilla rummet där den är placerad. Det trånga utrymmet gjorde kroksidomåtten särskilt viktiga, det vill säga hur långt in i lokalen man kan lyfta, och där kunde vår travers erbjuda en utmärkt lösning, säger Fredrik Wollmér.

Nicklas Trenneman är nöjd med både traversen och Demateks insats i premiäruppdraget på anläggningen i Arlöv.

– Vi använder traversen hela tiden. Den gör sitt jobb perfekt och allt har fungerat fint. Vi är också väldigt nöjda med Dematek, de har varit professionella, tillmötesgående och trevliga att samarbeta med. Om det blir aktuellt med fler traverser i framtiden vet jag definitivt var jag ska vända mig.

Se alla referenser