Åkers Sweden AB
Kvalitet och underhåll i världsklass har hållit liv i Åkers Swedens kran sedan 1945
Vad är definitionen av en riktig trotjänare? I vår värld är det utan tvekan en av traverserna hos det anrika gjuteriet Åkers Sweden. Ända sedan 1945 har kranen servat gjutprocessen i produktionen och den jobbar fortfarande på utan problem dag ut och dag in. Hemligheten? Hög kvalitet, rätt användning och ett helgjutet underhållsarbete.
Åkers Sweden är ett av Sveriges äldsta företag och grundades redan 1580 som ett kanongjuteri. Det ligger i Åkers Styckebruk utanför Strängnäs, en ort som gjuteriet faktiskt också gett namn åt. Under århundradena har företagets verksamhet förändrats flera gånger och många olika järnprodukter har tillverkats. Ett av de mer kända verken är Riddarholmskyrkans pampiga järnspira som syns över hela Stockholm.
Idag tillverkar Åkers Sweden valsar till stålindustrin som de säljer till kunder över hela världen. I fabriken utförs hela processen från ax till limpa – från behandling av det råmaterial som smälts ner till järn till slutresultatet i form av färdiga kundanpassade valsar. Företaget har strax under 200 anställda och en stor del av produktionen är igång dygnet runt, året runt.
Förutom sin långa historia som företag har Åkers Sweden också en lång historia tillsammans med Dematek. I över 20 år har Dematek vid behov hjälpt till att hålla gjuteriets traverser i bra form. Åkers Sweden har en egen underhållsavdelning på 20 personer och tar därför hand om mycket av underhållsarbetet själva. Dematek hjälper framför allt till när de behöver specialister.
“- Dematek hjälper oss främst när det uppstått akuta problem i produktionen eller vid inplanerade åtgärder där vi behöver specialistkompetens. Vi har visserligen kunniga medarbetare, men vi har satsat på bredd så ibland saknas viss kompetens. Vi har heller inte alltid tiden att ta hand om allt och då är det perfekt att kunna ta hit Demateks tekniker, säger Lars Nilsson, elingenjör på Åkers Sweden, och fortsätter:
- När man hittar en bra samarbetspartner håller man gärna fast vid den. Jag gillar att det är samma personer vi pratar med – kunniga tekniker som känner till våra processer, vet vilken travers jag pratar om och hur vi tänker. De finns lokalt, hittar överallt i verksamheten och jag behöver inte hålla dem i handen.
”
Per Tärnfjord, servicetekniker på Dematek, håller med om att samarbetet fungerar bra.
– De är väldigt trevliga och har stor förståelse för oss externa tekniker i en utmanande arbetsmiljö där man verkligen måste tänka på vad man gör och inte. Vi hjälper till där det behövs, jag har till exempel precis gjort en kontroll av överlastskydden på traverserna.
Framöver kommer samarbetet företagen emellan dessutom bli mer intensivt eftersom Åkers Sweden nyligen köpt in en ny travers som ska ersätta en travers från 1960-talet.
1960-talstraversen som nu ska tacka för sig är dock inte företagets verkliga veteran. I produktionen finns nämligen en travers som varit en av gjutprocessens stöttepelare ända sedan 1945. Kranens främsta uppgift är att sätta ihop kokiller till en färdig gjutkokill som man sedan häller ner järnet i. Den har två telfrar, en som lyfter 40 ton och en som lyfter 10 ton, och servar gjutproduktionens två större traverser (120 ton + 80 ton) på samma bana genom att den tar hand om de lättare lyften.
Lars Nilsson ser flera anledningar till att traversen har kunnat jobba på i över 75 år, inte minst den gedigna kvaliteten.
– Traversen är väldigt välgjord. Förr i tiden byggde man rejäla saker och snålade inte. Man hade också de ekonomiska resurserna som gjorde att man kunde lägga på lite extra kapacitet. Det har verkligen lönat sig i längden. Vi har även andra maskiner med många år på nacken, exempelvis flera från 1960-talet, och de äldre modellerna håller på ett helt annat sätt än de nyare.
God kvalitet lägger alltså grunden för ett långt traversliv. Men minst lika viktigt är att kranen i alla år fått förstklassig vård och omsorg. Åkers Sweden utför regelbundet ett noggrant förebyggande underhåll för att säkerställa att deras traverser mår bra.
– Vi utför både B-tillsyn och D-tillsyn på denna travers, berättar Lars. B-tillsynen, som är den lite enklare typen av genomgång, utförs en gång i månaden. Då går man bland annat igenom både det stora och lilla lyftet och kontrollerar alla komponenter, exempelvis krok, lina, lintrumma, gränslägen, bromsar och filter.
D-tillsynen sker två gånger per år och innebär samma kontroller som B-tillsynen, men är mer omfattande. Här säkerställer man att allting verkligen fungerar som det ska och lägger också mer krut på funktionskontroller. Utanför B- och D-tillsynen finns dessutom ett separat schema för smörjning som även inkluderar oljeanalyser. Allt som allt ett helgjutet underhållsarbete som gör att man alltid ligger steget före.
Att man förutom underhållsarbetet också genomför löpande konditionsanalyser är ytterligare en anledning till att Åkers Sweden tryggt kunnat fortsätta använda kranen år ut och år in. Det är en grundlig genomgång som görs för att säkerställa att kranen kan fortsätta användas på ett säkert sätt enligt gällande regelverk.
En fjärde framgångsfaktor för den långlivade kranen är att den har en stödjande roll i gjutprocessen. Det innebär att den enbart gör de lättare lyften medan de andra två traverserna har tagit hand om de tyngre. Att kranen därmed är överdimensionerad för den verkliga användningen och aldrig maxlastas har gjort att den slitits mindre.
Något som däremot inte inneburit lika goda förutsättningar är kranens arbetsmiljö i gjuteriet. Den är minst sagt ogynnsam med både hög värme, rök, damm och smuts. Att traversen trots det fortfarande jobbar på från tidig morgon till sen eftermiddag gör bedriften än mer imponerande.
Och framtiden för den gamla trotjänaren ser ljus ut. Den är väl rustad för fortsatt tjänstgöring. Förutom att den under åren fått mindre ansiktslyftningar som till exempel nya hjul och linor, så är det stora framsteget en ombyggnad av elutrustningen. Tidigare var traversen kontaktorstyrd, det vill säga att den kördes med en av- och på-funktion som slet en hel del på kranens rörliga delar. Detta har nu bytts ut till en frekvensomriktare som gör att man kan varvtalskontrollera motorn och på så sätt reglera traversens hastighet på ett mjukare sätt. Det leder till att man kan köra mer lugnt och försiktigt – en betydligt trevligare tillvaro för både växellådor och kugghjul.
Finns det då inga nackdelar med en äldre travers? Det enda Lars kan se är det är svårt att hitta reservdelar till dem. Det går inte att köpa ersättningskomponenter på samma sätt som till nya maskiner och går det trots allt att få fram reservdelar behöver de specialtillverkas.
– Vi är livrädda för ett haveri i växellådan. Då är det tack och hej för en sådan här gammal kran. Men genom att vi byggt om traversen med bland annat den nya frekvensomriktaren har vi förebyggt haverier så bra vi kan. Vi känner oss trygga inför framtiden.
Med andra ord är Lars övertygad om att kranen kommer att kunna fira sin 100-årsdag med pompa och ståt.
– Vi har inga planer på att pensionera traversen. Den gör ett bra jobb. Vi planerar dessutom fler ombyggnader så den kommer att hänga med länge till.