FMT

FMT ökar takten med nya traverser

FMT Aircraft Gate Support Systems var tidigare underdimensionerade vad gäller lyftkraft. För att kunna öka produktionstakten och lyfta tyngre enheter krävdes större traverser. Efter en noggrann utvärdering valde företaget traverser från Dematek.

Vi har en mycket bra orderingång och för oss var det nödvändigt att effektivisera produktionen, säger Lars-Göran Svensson, teknisk inköpare på FMT Aircraft Gate Support Systems AB.

Boardingbryggor till flygplatser och hamnar

FMT är ett privatägt företag med nästan 50 års erfarenhet av att designa, tillverka och leverera boardingbryggor till flygplatser och hamnar runt om i världen. Utveckling och tillverkning sker vid bolagets huvudkontor i Trelleborg, men merparten av försäljningen går på export.

– Vår nisch är att producera enheter som gör att passagerare kan transportera sig så enkelt och bekvämt som möjligt mellan terminal till flygplan eller fartyg. Vi skapar skräddarsydda lösningar för att ge möjlighet för flygplatser och hamnar att hantera stora passagerarflöden på ett säkert och snabbt sätt, säger Lars-Göran Svensson. När det gäller flygplatser är företagets största marknader i Europa, framförallt Norge, Danmark och Tyskland. Den största marknaden för boardingbryggor till hamnar är USA, mycket beroende på den stora kryssningsindustrin.

Underdimensionerade i lyftkraft

– Vi tillverkar och levererar normalt cirka 30 enheter per år och i storlek är en boardingbrygga mellan 30 och 50 meter lång med vikter på 30–35 ton. Det är alltså stora enheter och vikter som behöver lyftas och hanteras i produktionen, säger Lars-Göran Svensson och fortsätter;

– Vi var tidigare lite underdimensionerade i lyftkraft i montagehallen, med två traverser på 10 ton och en på 2 ton. Detta tillsammans med den ökande efterfrågan gjorde att vi år 2013 började titta på möjligheten att investera i ny travers. Jag vill här framhålla att vår vd Per Thelander är offensiv och gärna satsar på investeringar och förbättringar i verksamheten. FMT är framgångsrika på marknaden och fick som exempel en mycket stor order på boardingbryggor till en flygplats, att levereras under ett och samma år.

– Det här innebar att vi var tvungna att gå upp i tvåskift för att klara produktionen, och då gällde det att vi har utrustning som klarar kraven.

– Att det är så stor efterfrågan på flygsidan tror vi har att göra med att man rent allmänt, sedan 11 september, satsat på att investera i höjd säkerhet på flygplatser så det nu är ett lite uppdämt behov när det gäller övriga investeringar, som bland annat boardingbryggor, säger Lars-Göran Svensson.

FMT ökar takten med nya traverser från Dematek

“Dematek gjorde ett gott intryck och för oss var det ingen tvekan när vi jämförde de olika alternativen.”

Mest tekniskt rätt

Företagets gamla traverser var av ett fabrikat som ej längre finns på marknaden och FMT gick ut med en offertförfrågan om tre nya traverser till ett antal leverantörer av lyftutrustning.

– Vi fick in offerter av fyra leverantörer och av dessa valde vi Dematek. Vi valde det som kändes mest tekniskt rätt, även om de inte var billigast. Dematek gjorde ett gott intryck och för oss var det ingen tvekan när vi jämförde de olika alternativen. Vi har sedan tidigare också några mindre Demag-traverser på företaget och i och med den här beställningen fick vi en enhetlig maskinpark av lyftutrustning, vilket är bra.

Ordern gällde två 20-tons traverser och en 5-tons som skulle monteras i den stora montagehallen. Installationen började i slutet av augusti 2013.

– Viktigt var att de skulle kunna ha igång produktionen hela tiden och vi monterade därför upp de nya traverserna medan FMT använde de befintliga, säger Fredrik Wollmér, säljare på Dematek. Under en helg bytte vi sen strömskena, lyfte ned de befintliga traverserna och driftsatte de tre nya. På måndag morgon veckan därpå kunde kunden börja arbeta med de nya traverserna. I slutet av september samma år var allt på plats och FMT kunde börja arbeta med den nya lyftutrustningen.

– Vi är mycket nöjda med de nya traverserna. Förutom att vi ökat vår lyftkapacitet har det gett oss flera fördelar. Bland annat är de nya traverserna snabbare samtidigt som de ger en mjukare drift, steglöst. Men framför allt har vi i och med denna investering ökat vår produktionssäkerhet. Vi har därför nu alla möjligheter att fortsätta möta marknadens stora efterfrågan på våra innovativa lösningar, avslutar Lars-Göran Svensson.

Se alla referenser