Erfarna problemlösare som alltid vill göra kunden nöjd

Erfarna problemlösare som alltid vill göra kunden nöjd

Om du jobbar på ett företag i Östergötland eller norra Småland där det finns en travers är chansen stor att du stött på Torbjörn Lindgren och Greger Westerdahl, Demateks erfarna servicetekniker i området. Oavsett om det är planerat underhåll av en telfer eller en havererad travers som behöver akutvård står problemlösarna Torbjörn och Greger alltid redo att få våra kunders lyftutrustning i toppform.

– Jobbet som servicetekniker passar mig. Efter alla år trivs jag fortfarande jättebra och det är perfekt med ett fritt jobb där jag kan planera mina dagar själv. Arbetsdagarna består av att jag åker runt till våra kunder i Västervik med omnejd och monterar, servar, underhåller och reparerar deras lyftanordningar. Ingen dag är den andra lik och jag gillar att inte riktigt veta vad som kommer ske under dagen. Det absolut roligaste med jobbet är när kunden haft ett stort problem som jag lyckats lösa, säger Torbjörn Lindgren som varit en av Demateks viktiga kuggar i 22 år.

Greger Westerdahl började på företaget i mars 2021 och även han gillar arbetsuppgifterna och variationen i jobbet. Att dessutom få träffa mycket folk och se spännande miljöer passar en teknisk problemlösare med öga för detaljer som tycker om att hjälpa kunder. Med sina erfarenheter vet han vad som gör någon till en bra tekniker:

– Som servicetekniker är det viktigt att du vet vad du gör, att du är stresstålig och att du kan prata med kunden på rätt sätt. Du behöver kunna sätta dig in i kundens problem ordentligt för att kunna lösa det. Den stora biten är ofta att överhuvudtaget hitta felet och där är bra kommunikation nyckeln. Att gå från att inte ha en aning om vad som är fel när jag kommer till att åka därifrån med en lösning på problemet är ofta en spännande resa.

Torbjörn lyfter fram liknande egenskaper hos en skicklig tekniker:

– Du behöver vara tekniskt kunnig och gilla att skruva på saker. Även kreativitet är viktigt. Ibland fungerar det inte med de vanliga skolbokslösningarna utan du behöver tänka nytt för att komma framåt. Du måste också alltid sätta säkerheten främst. Att en travers stannar är inte hela världen, men det är livsviktigt att ingenting ramlar ner och orsakar en olycka.

Innan Greger påbörjade Dematek-resan provade han flera olika jobb och branscher, bland annat verkstaden på entreprenadmaskinsföretaget Maskinia där han utrustade grävmaskiner. På meritlistan står även teknik inom bilvärlden och simulatorinstruktör på flygvapenmuseum. Den breda bakgrunden har gett honom många värdefulla erfarenheter som han nu har nytta av i sitt jobb som servicetekniker. Även Torbjörn har provat på annat innan, han jobbade bland annat på kärnkraftverk, både Oskarshamn och Barsebäck. Kärnkraftserfarenheterna fick han senare nytta av även på Dematek:

– Mina tidigare erfarenheter gjorde att jag fick i uppdrag att byta lina på traversen i reaktorn på Forsmark. Uppdrag i sådana miljöer är speciella. För det första tar allt tio gånger längre tid. Det är stora avstånd, omständligt och allt måste utföras extremt noggrant. Sedan är ju säkerheten givetvis oerhört viktig. Den är central oavsett vilken kund vi utför arbete hos, men på ett kärnkraftverk är det på en nivå högre.

När Torbjörn kommer på besök kan du som kund räkna med en tekniskt kunnig och social problemlösare som aldrig ger sig.

– Hittills har det aldrig hänt att jag inte lyckats lösa kundens problem. Sedan tar det självklart olika lång tid att komma fram till lösningen. Rekordet är 24 timmar. Då jobbade jag från klockan 7 till samma tid ett dygn senare. Detta ovanligt långa arbetspass berodde på ett svårupptäckt fel, men till slut kom jag fram till att en kabel hade klämt till ett kretskort som gått sönder. Så det löste sig det också. Ibland tar det däremot bara en timme att hitta lösningen. Oavsett vilket, ger jag aldrig upp innan jobbet är klart.

Även Greger är en problemlösare av rang och gör alltid sitt yttersta för att nå ända fram. Och skulle han köra fast med ett problem så har han alltid sina kollegor som kan backa upp honom. På Dematek finns ett stort kunnande både när det gäller märken, teknik och utrustningens ålder.

– Alla kan inte allt, men oavsett om det rör sig om en telfer med 50 år på nacken eller den senaste traverstekniken så finns det alltid någon som har rätt kompetens. Det är en trygghet när jag är ute på jobb. Att det dessutom är en väldigt god stämning på arbetsplatsen gör att jag verkligen trivs bra, säger Greger.

Vill du att Torbjörn och Greger även ska hålla din lyftutrustning i topptrim? Torbjörn når du på telefon 0490-663 53 eller på mejl torbjorn.lindgren@dematek.se. Greger finns på telefon 010-202 35 53 eller på mejl greger.westerdahl@dematek.se.

Har du frågor eller vill veta mer om våra tjänster är du välkommen att kontakta oss.

 

       

Greger Westerdahl                                       Torbjörn Lindgren

Den ena lyftmiljön är sällan lik den andra och varje behov är ofta unikt. För att få hjälp med just era lyftbehov, tveka inte att höra av er till oss på Dematek. Vi har jobbat med trygga lyft i över 100 år.