Arbetsmiljöverket
Så här arbetar Arbetsmiljöverket med AFS 2006:6
För att få reda på lite mer om hur Arbetsmiljöverket arbetar med AFS 2006:6 fick vi möjlighet att intervjua Michael Nilsson, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.
Vilka är de vanligaste bristerna ni upptäcker vid era inspektioner?
– Översiktligt bedömer jag att vi ofta konstaterar brister gentemot någon del av innehållet i 3 § AFS 2006:6. Den regeln kräver att man specifikt undersöker och riskbedömer hela nio viktiga förutsättningar för att riskerna vid användning av lyftanordningar ska kunna minimeras.
Kontrollerar ni både utrustningens ålder och driftstid?
– Vi kan ibland intressera oss av anordningarnas tillverkningsdatum och driftstid. Till exempel för att bedöma om anordningens konstruktiva livslängd enligt 34 § AFS 2006:6 är passerad eller ej.
Kontrollerar ni om operatörer är utbildad på respektive utrustning?
– Det kan vi göra om vi väljer att kontrollera efterlevnaden av 29 § AFS 2006:6.
Är ni regelbundet ute på arbetsplatser och kontrollerar att man sköter underhållet enligt AFS 2006:6?
– Vårt uppdrag är att kontrollera att arbetsmiljöreglerna efterlevs. Det gör vi regelbundet genom inspektioner och då inte alls enbart i samband med olyckshändelser. Kontrollerna omfattar vanligtvis flera regler, ibland till exempel 30 § AFS 2006 om underhåll och fortlöpande tillsyn. (Se även svaret på första frågan och där speciellt punkt 9, 30 § AFS 2006:6)
Vad, förutom risk för driftstopp och produktionsbortfall, riskerar företag som ej sköter underhållet?
– Vanligtvis kan ett inspektionsärende avslutas efter att Arbetsmiljöverket formulerat upptäckta brister och ställt erforderliga krav i ett inspektionsmeddelande. Vilket oftast leder till att arbetsgivaren uppfyller kraven. Våra inspektionsärenden leder dock även återkommande till föreläggande eller förbud förenade med viten om kraven i ett inspektionsmeddelande inte uppfylls.